Een kijkje achter de schermen bij het Adviesteam Kwaliteit van CertificeringsAdvies Nederland

Home/Algemeen/Kijkje in de keuken/Een kijkje achter de schermen bij het Adviesteam Kwaliteit van CertificeringsAdvies Nederland

Een kijkje achter de schermen bij het Adviesteam Kwaliteit van CertificeringsAdvies Nederland

Door |2020-02-06T15:56:59+01:0014 november 2019|Algemeen, Kijkje in de keuken|
De marketingafdeling

Het verhogen van het kwaliteitsniveau en het verbeteren van de tevredenheid van klanten en andere stakeholders, dat is waar de adviseurs van het adviesteam Kwaliteit van CertificeringsAdvies Nederland dagelijks mee bezig zijn. Dat realiseren ze door bijvoorbeeld ISO 9001 (advies)trajecten uit te voeren bij klanten, door trainingen te geven zoals een ISO 9001 praktijktraining, door interne audits uit te voeren en door in te spelen op allerlei kwaliteitsgerelateerde vraagstukken. Voor de rubriek ‘kijkje achter de schermen’ vertellen Martijn, Bart en Steven over hun werkzaamheden, hun klanten en hun doelen en uitdagingen.

Veel diversiteit in de dagelijkse werkzaamheden

Op vrijdag, de laatste dag van de week, kijken we als adviseurs eigenlijk alweer vooruit naar de week die komen gaat. Welke afspraken staan er in de agenda en wat staat ons te wachten? Wanneer je met een (advies)traject bij de klant bezig bent, zoals bijvoorbeeld ISO 9001, dan is dat doorgaans een langer traject. Wanneer je die betreffende klant dan in de agenda ziet staan, dan weet je in welke fase van het traject de klant zich bevindt en welke acties er tijdens de aankomende afspraak op de agenda staan.

Een afspraak bij de klant begint doorgaans met een bakje koffie en een praatje over het afgelopen weekend, het voetbal of andere ontwikkelingen. Vervolgens gaan we met elkaar aan de slag. Bij een eerste afspraak maken we natuurlijk even kennis en leg je als adviseur uit wat de bedoeling is; hoe gaat het traject verlopen. Bij vervolgafspraken duik je samen met de klant al snel de actielijst en documenten in die zijn opgesteld in vorige afspraken. En in sommige afspraken kom je in de rol van interne auditor bij een klant van een collega langs om een interne audit te verzorgen. Ons werk is daardoor heel divers. Het ene moment doe je zelf een adviestraject, het andere moment audit je een traject van een collega en soms geef je een training aan een enthousiaste groep cursisten.

Samen met mensen en organisaties verder bouwen

Wil je het kwaliteitsmanagement in je organisatie naar een hoger niveau tillen? Lees dan deze 5 tips voor het creëren van intern draagvlak.Een aspect dat ons werk heel leerzaam en uitdagend maakt is het feit dat je vrijwel iedere dag bij een ander bedrijf, in een andere omgeving en in een andere sector werkzaam bent. Zo kom je bij heel veel verschillende organisaties over de vloer, waardoor je veel leert over de gang van zaken in het bedrijfsleven. Iedere dag heb je weer met andere mensen te maken die ieder hun eigen gedrag hebben en weer anders zijn in de omgang. Als adviseur leer je met verschillende typen mensen omgaan en hoe vaker je daarmee te maken krijgt, des te makkelijker dat je jezelf aan kunt passen. Het is vooral ook leuk om te zien dat je als adviseur op gegeven moment echt onderdeel van het bedrijf wordt en dat de mensen binnen die organisatie je dan ook zo gaan zien. Dat is mooi om te ervaren.

Eén van de uitdagendste zaken in ons werk is de start van een nieuw traject. Je stapt dan als adviseur eigenlijk blanco een organisatie in met als doel om binnen korte tijd de hele organisatie in kaart te brengen en te gaan kijken waar verbeterpunten liggen. Bij ISO 9001 of andere ISO-normen breng je namelijk de hele context van de organisatie in beeld; je gaat kijken naar belanghebbenden (stakeholders) en gaat de werkwijzen rondom processen binnen de organisatie met elkaar afstemmen. Zo ga je stap voor stap door het hele traject heen: van inventarisatie naar implementatie. Je bouwt eigenlijk vanuit die contextanalyse door naar een groter verhaal. Wanneer je dat op een goede manier doet, dan leg je een stevige basis waarop de organisatie de komende jaren verder kan bouwen. Zo maak je het ook voor de organisatie leuk, want de mensen gaan dan inzien dat ze er echt veel mee kunnen doen. Het is dan vervolgens gaaf en waardevol om de groei in een dergelijk traject te zien!

Deuren en ogen openen

ISO 9001 eisenEen andere uitdaging binnen ons werk is dat iemand binnen de organisatie van de klant, zoals de KAM-coördinator, een opdracht krijgt, zoals het behalen van ISO 9001, omdat dit wordt gevraagd vanuit een klant, terwijl het MT van de organisatie er eigenlijk niet achter staat. Of er juist wel achter staat, maar er minder bij betrokken is of wil zijn. Voor jou als adviseur zit de uitdaging dan in het MT/management bewust maken van de meerwaarde van het systeem. Vaak zie je dat zo’n MT het wel prima vindt, maar het is dan leuk om uiteindelijk de omslag te zien. Dat men echt in de gaten krijgt dat het verhelderend werkt, dat het deuren en ogen opent en dat ze stukjes van de organisatie ineens anders gaan zien terwijl ze er eerst altijd met oogkleppen op naar keken.

Eigenlijk ben je als adviseur kwaliteit in het dagelijks werk veel bezig met leren, adviseren, opvoeden, meenemen en ondersteunen. Je brengt mensen in een organisatie bij hoe ze omgaan met een managementsysteem en bespreekt met hen hoe ze tegen de norm aankijken. De kunst is om als adviseur zoveel mogelijk toegevoegde waarde aan de organisatie te leveren met behulp van het managementsysteem. Het is altijd prettig wanneer een traject is afgerond, dat de klant dan tevreden is. Maar het geeft vooral een voldaan gevoel als je als adviseur kunt concluderen dat het echt nut heeft gehad wat je samen met de klant hebt opgezet.

Samen leren, lachen en ontwikkelen

Werken bij CertificeringsAdvies Nederland is werken in een hecht team waarin veel jonge, energieke en ambitieuze adviseurs werkzaam zijn. Iedereen wil graag veel leren, bij de klant, maar ook van elkaar. En daarnaast accepteren we ook een heleboel van elkaar. Dat werkt erg prettig. Bedrijfscertificeringen hebben natuurlijk een bepaalde serieuze toon, maar tijdens en om de trajecten heen is er zeker wel ruimte voor een grap en een lach. Dat geeft een bepaalde rust en maakt werken bij CertificeringsAdvies Nederland in die zin ook relaxed. De werkdruk is er uiteraard wel, maar de balans is juist ook heel goed. Er wordt namelijk goed gepland en meegedacht in oplossingen. Iedereen is heel flexibel. En tijdens de vrijdagmiddagborrel is het, met een potje FIFA op zijn tijd, altijd heel gezellig!

Ontmoet onze adviseurs kwaliteit

Martijn Jonkers
Martijn JonkersAdviseur
Steven Zwarts
Steven ZwartsAdviseur

Meer info of stage lopen?

Wil je meer weten over de functie van onze adviseurs Kwaliteit, over kwaliteits(management) in het algemeen of ben je op zoek naar een stage? Neem dan gerust contact met ons op. Onze adviseurs helpen je graag!

NEEM CONTACT OP


CertificeringsAdvies Nederland | T. 085 – 487 99 72 | E. info@certificeringsadvies.nl

Lees meer ervaringen van onze medewerkers